فردا (۲۵ اردیبهشت) یارانه این دهک‌ها واریز می‌شود | مبلغ یارانه چقدر است؟ منتظر کاهش بیشتر قیمت دلار باشید | قیمت دلار چقدر کاهش خواهد یافت؟ پیش‌بینی بورس (سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | سطوح حمایتی نماد‌ها منجی شاخص کل می‌شود؟ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه (سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | سکه امامی به کف شیرین خرید رسید جزئیات طرح فروش سایپا ویژه دهه کرامت ۱۴۰۳ اعلام شد + جدول و لینک ثبت‌نام نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: کاهش ساعت کاری نیاز به نگاه کارشناسی‌ بیشتری دارد توضیحات اتاق اصناف مشهد درباره «شناسه یکتا»ی اصناف عقب‌نشینی ۳۲ هزار واحدی بورس | ۹۰ درصد نماد‌ها منفی شد! (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حدود ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین، سطح زیر کشت هندوانه بذری در خراسان‌رضوی است ارزان‌ترین و گران‌ترین گوشی‌های سامسونگ سریA چند؟ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنعانی: وزارت حقوق بشر آمریکایی و صهیونیستی دو روی یک سکه‌اند پیش ثبت‌نام اینترنتی توزیع لاستیک به زودی آغاز می‌شود قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ در بازار امروز (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۴ بنگاه املاک از ابتدای سال در مشهد | در ادامه بازرسی‌ها ۲ بنگاه املاک پلمب شد آخرین خبر درباره طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در کمیسیون اجتماعی (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرار مالیاتی ۵۰ میلیاردی ۴ طلافروش در اردبیل آغاز مرحله جدید ثبت نام خودرو‌های وارداتی از امروز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول قیمت رئیس اتحادیه طلافروشان: با بستن مغازه‌ها هیچ کاری درست نمی‌شود ثبت موجودی طلا برای طلافروشان الزام نیست قیمت ارز‌های مبادله‌ای در بازار امروز (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سکه یک کانال عقب نشینی کرد | حباب سکه امروز چقدر است؟ (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | هایما در آستانه ۲ میلیاردی شدن (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) با چقدر نقدینگی می‌توانیم در بولوار امام‌خمینی(ره) مشهد، خانه اجاره کنیم؟ اینفوگرافی | کدام استان‌ها رکورددار چک برگشتی هستند؟ آیا تابستان امسال با کمبود برق مواجهیم؟
سرخط خبرها

مرغ همچنان گران‌تر از نرخ مصوب در مشهد عرضه می‌شود | افزایش ۲۰۰۰ تنی توزیع مرغ در بازار از نیمه تیر تا نیمه مرداد

  • کد خبر: ۱۷۵۸۶۰
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
مرغ همچنان گران‌تر از نرخ مصوب در مشهد عرضه می‌شود | افزایش ۲۰۰۰ تنی توزیع مرغ در بازار از نیمه تیر تا نیمه مرداد
مرغ در مشهد همچنان بیشتر از نرخ مصوب، در بازار عرضه می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ قیمت مرغ این روز‌ها دوباره از نرخ مصوب بالاتر رفته و همین مسئله سبب شده است تا این محصول غذایی، از سفره برخی اقشار تقریبا حذف شود. در روز‌های اخیر برخی مسئولان، این موضوع را به کمبود و گرانی در بازار جوجه یک روزه مرتبط دانسته اند و وعده کاهش قیمت مرغ را در روز‌های آینده می‌دهند. اما آیا مرغ ارزان می‌شود؟ برخی فعالان صنفی صنعت طیور، افزایش تورم در کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی (به طورکلی تورم در تولید) را عامل افزایش قیمت مرغ می‌دانند. به گفته آن‌ها قیمت گذاری دستوری (۷۳ هزار تومان) با واقعیت‌های این صنعت مطابقت ندارد و هزینه‌های تولید فراتر از این قیمت است.

ردپای حذف ارز ترجیحی در گرانی مرغ

همچنین تولیدکنندگان، مهم‌ترین دلیل گرانی مرغ در بازار را حذف ارز ترجیحی و حمایت نکردن از تولیدکنندگان بعد از اجرای این سیاست می‌دانند. قیمت مرغ در زمان حذف ارز ترجیحی حدود ۳۰ هزار تومان بود و اکنون که کمی بیش از یک سال از سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گذرد، قیمت مرغ در بازار بیش از سه برابر شده است. این سه‌برابر شدن قیمت مرغ در شرایطی رخ داده است که حدود ۷۰ درصد قیمت مرغ، مربوط به نهاده دامی آن است و قیمت این نهاده پس از حذف ارز ترجیحی (تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومان به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی) تقریبا با رشدی هفت برابری روبه رو شده است.

مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که میزان عرضه گوشت ماکیان (مرغ و خروس) در خردادماه ۲۰درصد نسبت به خرداد۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده است. این کاهش عرضه سبب افزایش قیمت مرغ در بازار شد. دلیل کاهش تولید و عرضه مرغ را می‌توان به افزایش هزینه‌های تولید و بی میلی تولیدکنندگان برای افزایش ظرفیت بیان کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره دلایل گرانی مرغ در بازار گفته است که اکنون برخی نهاده‌ها از جمله سویا در بازار کمیاب است، بنابراین با این شرایط مرغدار تمایلی به تولید مرغ ندارد. تولید قراردادی زمانی اجرا می‌شود که قیمت تمام شده محصول کم و مرغ در بازار کمتر از قیمت مصوب باشد. مجید جعفری تأکید کرده است که از ۱۵تیرماه تا ۱۵مردادماه که اوج حضور زائران در مشهد است ۲۰۰۰تن مرغ بیشتر وارد بازار می‌شود.

کاهش مصرف سرانه مرغ

محمدعلی کمالی، مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی کشور، در یک گفت وگوی رادیویی گفته است که سرانه مصرف مرغ تا قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، حدود ۳۲کیلوگرم به ازای هر نفر بود که امسال این مقدار حدود ۱۲درصد به لحاظ وزنی مصرف یا تولید گوشت کاهش پیدا کرده و مصرف سرانه هم حدود ۲۶کیلوگرم شده است.

توزیع روزانه مرغ گرم در مشهد

در حال حاضر روزانه حدود ۳۰۰ تن مرغ در حدود ۹۰۰ واحد صنفی و فروشگاه زنجیره‌ای در مشهد توزیع می‌شود. همچنین به منظور تأمین مرغ موردنیاز مشهد در تیرماه ۸.۵میلیون تن جوجه ریزی در استان انجام شده است که نسبت به اردیبهشت ماه ۷۰۰ هزار تن افزایش داشته است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی مشهد در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه شهرستان مشهد مصرف کننده مرغ است و فقط ورودی به شهر داریم، اظهار می‌کند: به طور میانگین روزانه حدود ۳۰۰ تن مرغ در مشهد توزیع می‌شود.

علی اکبر نصری سرآسیا بیان می‌کند: شهرستان مشهد تولیدکننده تخم مرغ بوده و حتی به استان‌های دیگر ارسال می‌کند، اما ما در زمینه مرغ مصرف کننده هستیم و از شهرستان‌هایی مانند سبزوار، فریمان، چناران، گلبهار و شهرستان‌های دیگر مرغ وارد می‌کنیم. نصری سرآسیا می‌افزاید: خراسان رضوی براساس مصوبات، شهرستان‌هایی را تعیین کرده است که مشخص شده در هر روز کدام شهرستان‌ها به چه میزان مرغ وارد مشهد کنند. در هر روز یک شهرستان مشخص شده است و میزان معینی مرغ را به کشتارکن‌ها تحویل می‌دهند تا کشتار کرده و در بازار مشهد توزیع کنند.

رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی مشهد می‌گوید: میدان بار سپاد به عنوان بارانداز تمام کشتارکن هاست که در آنجا بازرسان دام پزشکی، اتاق اصناف و قرارگاه شهید امانی، بار‌ها را بررسی می‌کنند و پس از آن برای توزیع به واحد‌های صنفی زیرمجموعه شبکه کشتارکن‌ها تحویل می‌دهند. حدود ۹۰۰ واحد صنفی و فروشگاه زنجیره‌ای داریم که مرغ را به طور متناوب بین واحد‌های صنفی شهرستان مشهد توزیع می‌کنند.

وی درباره قیمت مرغ در بازار بیان می‌کند: در حال حاضر قیمت مرغ گرید B، ۷۳ هزار تومان و گرید A، ۷۹ هزار تومان است، البته سودجویانی هستند که بیش از قیمت به فروش می‌رسانند. فهرستی از طریق کارشناسان مستقر در سپاد در شبکه‌های بازرسی اطلاع رسانی می‌شود، بنابراین همکاران برای رصد و پایش به واحد صنفی مراجعه می‌کنند که در صورت مشاهده تخلف، پرونده تشکیل و به تعزیرات منتقل می‌شود.

نصری سرآسیا ادامه می‌دهد: اگر دوباره این کار را انجام دهند، کد کشتارکن بسته شده و کدی بابت توزیع داده نمی‌شود، در نتیجه سهمیه وی قطع می‌شود. از ۳۱ خردادماه تا آخر تیرماه چهل پرونده در زمینه مرغ شامل خرده فروش و کشتارکن به ارزش ۶۴۵ میلیون و ۷۸۱ هزار ریال تشکیل شده است. رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه سامانه‌ای را در زمینه تأمین مرغ پیشنهاد داده ایم، بیان می‌کند: باتوجه به اینکه تعداد کشتارکن‌های ما در شهرستان مشهد مشخص است و باید مرغ مورد نیاز واحد‌های صنفی خود را تأمین کنند، کارت تأمین تعبیه کرده ایم.

وی اضافه می‌کند: برای این موضوع با تعاونی کشتارکن ها، تنظیم بازار و سازمان، جلسات متعددی داشتیم تا از این به بعد کارت تأمین برای واحد‌های صنفی بارگذاری شود. بعد از این کشتارکن‌ها موظف به تأمین مرغ مورد نیاز واحد‌های صنفی دارای پروانه کسب هستند. این کار در سراسر شهرستان‌های مشهد در حال انجام است.

برخورد با گران فروشی مرغ

مدیر نظارت و بازرسی اتاق اصناف مشهد هم به شهرآرا می‌گوید: باتوجه به رصد بازار مواد پروتئینی از مبدأ تا توزیع، شهروندان فروش بالاتر از نرخ مصوب را گزارش دهند. محسن صیادی می‌افزاید: نرخ مصوب مرغ در بازار ۷۳هزار تومان است و باتوجه به رصد قیمتی بازار مرغ از مبدأ تا توزیع، شهروندان با مراجعه حضوری به اتاق اصناف واقع در بولوار شهید صادقی بین ۱۳ و ۱۵ یا شماره گیری ۳۱۷۳۰۱۲۴ انتقادات خود دررابطه با گران فروشی را گزارش دهند.

محمد میری‌دیسفانی
مدیر جهادکشاورزی مشهد

میزان ۸۵‌درصد کشتار روزانه مرغ استان، براساس هماهنگی‌های بین‌بخشی روانه بازار‌های مشهد می‌شود. درحال‌حاضر هم حدود ۳۰۰تن مرغ، سهم شهر مشهد است که روانه بازار می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->